Szakmai háttér

A Kalovits-módszer®

@Vékony Zoltán/Kalovits babauszi

Az uszodai foglalkozások rendszere

  • Kezdő korszak
  • Haladó korszak
  • Kapaszkodás – ösztön és tanulás
  • Jó tanácsok a boldog babaúszáshoz

Az évek alatt kialakult rendszerben az egyes feladatok egymásra épülnek, minden gyakorlatban, minden játékban benne vannak a következő játékok, a még nehezebb feladatok alapjai. Ezt az is jelenti, hogy a rendszert érdemes végigcsinálni, végig járni a felépített szisztémát és tanfolyamokat, hogy a nevelési céljainkat is elérhessük.

A foglalkozások nagyjából a gyermek 3 éves koráig tartanak, azonban véget itt sem érnek, viszont ettől az időtől tulajdonképpen úszás-oktatási keretek között folytathatók.

Kezdő korszak

A legalkalmasabb időpont a foglalkozások megkezdéséhez a kb. 3 – 4 hónapos kor. Mivel azonban a babák fejlődése teljesen egyedi és minden baba különbözik egymástól nem lehet pontosan meghatározni a kezdés időpontját. A megadott 3 – 4 hónapos kort irányadónak lehet tekinteni, hiszen nem minden gyerek esetében jelenti ugyanazt a fejlődési szintet.

Alapelv

A foglalkozáson a gyermek a vele vízben lévő szülőt tekintse teljesen biztos pontnak. Minden gyakorlatnál a baba biztonságérzete a legfontosabb.

Babaúszás előnyei

A feladatokat csak nyugodt, higgadt és normális hangon kell és lehet is megmagyarázni, a gügyögés ebben a helyzetben nem oda illő kommunikáció, ezért lassan kiiktatódik a szülő-gyermek kapcsolatból és kialakul a közös felnőtt nyelv. A baba világa kitágul, az otthoni körülmények mellett megismerkedik a közlekedéssel, az uszodával, a vízzel és hamar beindul a szocializálódási folyamat.

@Vékony Zoltán/Kalovits babauszi

Haladó korszak

A tisztán tanulás jellegű kezdő csoport befejezésével a csecsemők önállósodási időszaka kezdődik meg. Ebben a korban a tanultak játékos alkalmazás a döntő, ugyanakkor azonban a tanulás a környező világ megismerésével folytatódik. A gyerekeknek meg kell ismerniük a saját testhelyzetváltozás lehetőségét, el kell jutniuk a “vízérzés” állapotában és az eddig biztonságot adó helyzet mellett meg kell ismerniük a bizonytalanság érzését is.

Önállósodás

Az önállósodásban felbátorodó babáknak szükségük van a hibázás lehetőségére is. A szülőknek pedig meg kell tanulniuk úgy irányítani a babájukat, hogy egyrészt ez segítséget is jelentsen a számára, másrészt ez az irányítás a baba számára ne legyen feltűnő és önállósodási folyamatába illeszkedjen.

A szülők által nyújtott diszkrét segítség és a baba önálló akaratának erősödése egyik-másik gyakorlatnál elvezethet olyan helyzetben amikor a baba látszólag hibázik – nem kapaszkodik eléggé anyukája kinyújtott karjába és beleesik a vízbe, de ezt a hibát ő saját maga ki tudja javítani azzal, hogy belekapaszkodik a felé nyújtott kézbe és így a víz fölé tudja emelni magát – tehát sikerélménnyel záródik a helyzet.

Úszásra előkészítés

Ebben a korban az úszás még nem oktatható, ezért a gyakorlási időszakban a megismert vízi játékokat, sorozatban, ritmusban végezzük. Az úszás ritmusának megismerésével és tanulásával igyekezünk begyakorolni az előkészítési folyamatot. Itt lép be a gyermek saját tudatos merülése, fej behajtása a vízbe, levegő befújása.

Fejlődési ütem

Ebben a korszakban egyre inkább meglátszik a fejlődés és a kisgyermekek közötti különbség. A dackorszak mérséklésében is fontos szempont a közösség, az együttjátszás, a szocializációs foglalkozások. A csapat részeként egyre fontosabb hangsúly van az összetartozás-tudat kialakításában, ami részben a figyelemelterelés eszköze is lehet.

@Vékony Zoltán/Kalovits babauszi

Kapaszkodás – Ösztön és tanulás

A kapaszkodásnak nagyon fontos szerepe van az egyedfejlődésben. A csecsemők átkaroló reflexszel születnek, meg tudnak kapaszkodni az ujjunkban olyanannyira, hogy akár fel is emelhetnénk őket így. A szülő-gyermek kapcsolat fontos alapeleme többek között a testkontaktus, a mellkasra, nyakba kapaszkodás.

Kapaszkodás a szülőre

A haladó időszakban a gyermekek egyre nagyobb önállóságára építünk és az önállósodásra való törekvésüket segítjük azzal, ha megtanítjuk őket biztonságosan közlekedni az uszodában (nagyvilágban), kapaszkodni anyába, vagy apába, korlátba, lépcsőbe, majd bizonytalanabb tárgyakba, úszólap, kukac, úszógumi, matrac.

Vízbiztonság

A biztonságos kapaszkodás megtanulásának természetesen a vízbiztonság kialakulása is a következménye, valamint a későbbi úszástanulás sokkal könnyebb, az eszközök használata pontosabb, magabiztosabb lesz.

@Vékony Zoltán/Kalovits babauszi

Jó tanácsok a boldog babaúszáshoz

Az úszás előkészítésének korszakában végzett gyakorlatok már az úszási technikák előkészítését szolgálják. Kialakíthatók az egyszerűbb – énekléssel kísért gimnasztikai gyakorlatok, megtanulhatóak a láb és kéz helyzetei, (spiccelő, pipáló lábfej, malomkörzés) tudatosabbá tehető a légvétel.

Tartsuk be a fokozatosság elvét.Csak akkor kezdjünk új gyakorlatba, ha a baba már megcsinálta az előzőt.

Mindig mozgassuk a babát a vízben. Egyrészt így kevésbé fázik, másrészt a víz stimuláló hatása jobban érvényesül.

A gyakorlatok sorrendiségét ne változtassuk meg, pár alkalom után a baba tudni fogja mi következik, a gyakorlatok pedig egymásra épülnek, szívesen fogja a gyermek végezni a feladatokat, biztonságérzetet ad neki.

Figyeljünk gyermekünk testbeszédére. Ha jól érzi magát, kinyújtózik, karjait széttárja. Bizonytalanságát jelzi, ha kezét ökölbe szorítja, lábait felhúzza, magzati pózzal jelzi félelmét. A félelem legkisebb jelzésére azonnal vonjuk magunkhoz, nyugtassuk meg, tereljük el a figyelmét, majd utána, ha a baba láthatólag megnyugodott, folytassuk a gyakorlatot.

További fontos és hatásos jó tanácsokat kiadványunkban találsz.
Babaúszás – Boldogságprogram